Как да научим детето да различава утро, ден и нощ
Снимка: Guliver / iStock
Времето е много абстрактно понятие – невъзможно да се види, пипне и пробва. За децата е трудно да го разберат, а големите говорят постоянно за него: „Мама ще се върне в 8.00“, „Можете да гледате филмче 15 минути“, „Обедът ще е готов след половин час“...
За да се запознаят малките с единиците за измерване на време (минута, час, ден, седмица, месец, година) е хубаво да им разказвате за тях, като се придържате към схемата от просто към сложно, съветва педагогът и психолог Светлана Пятницкая пред letidor.ru.
Започнете не по-рано от 2-3-годишна възраст
На 2-3 години малките вече могат да се ориентират за частите на деня, да различават и назовават утрото, вечерта, денят и нощта.
Те определят тези отрязъци от денонощието и по вида на дейностите, и по външни признаци. Сутрин се успиват или стават много рано – (какво е рано и късно?), измиват се, правят гимнастика, закусват, през нощта спят и за всяко време има специални думи: добро утро, лека нощ. Разкажете им това, както и за изгрева и залеза на слънцето и луната.
Позовете се на неговия личен опит
Насищайте частите на деня със съществените признаци на детската активност, максимално близки до личния опит на детето, например: „Свечери се, нека вземем вана и се приготвим за спане“, "Падна нощта, а тогава всички спят, и ние трябва да лягаме.“
Малко е рано да разлиствате книжка за часовете и да обяснявате защо часовникът има голяма и малка стрелка, но можете да поиграете на завърши изречението с „Обядваме, когато стане обед, а вечеряме, когато...“
Друга полезна игра е „Кога е това“, като използвате картинки с частите на деня или снимки на изгрев, ден, вечерно небе със звезси... Покажете ги на детето и го накарайте да ги подреди в правилния ред.
На 4-5 години разширете представите му за частите на деня
На този етап е важно да научите детето да определя последователността на частите от денонощието. Питайте го: „Какво настъпва след утрото? Какво правят децата през деня? Какво се случва след вечеря?“ и т. н.
За да разбира детето свойствата на времето като това, че тече, че е преходно и за неговата необратимост му предложете да реди картички с изображения на частите от деня, четете му стихотворения и приказки за тях, обръщайте му внимание на характерните особености, които могат да се видят в природата, играйте на „Назови съседите“ - кажете „ден“, а детето "обед", кажете "обед", а детето "следобед"...
На 5-6 години можете да развивате чувството за време
На тази възраст вече можете да разясните на детето концепцията за ден – как се случват сутринта, денят, вечерта и нощта, защото 5-годишното вече е готово да възприеме чувството за време и да различи отделните времеви интервали – 3 минути, половин час.
Може да използвате пясъчен часовник, за да привлечете вниманието му. Предложете му да се облече, докато песъчинките прелеят в долната час на часовника – бързо ли е или бавно обличането за 3 минути? А татко може ли да се облече за три минути?
Поиграйте на „Мълчанка“ - предложете да мълчите минута и засечете времето, а после попитайте хлапето лесно ли му е било да мълчи толкова време, бързо или бавно е изтекла тази минутка за него.
Продължете с четенето на книжки, които разказват за часовете и времето: "Тик-так! Колко е часът?" "Надпревара с времето", "Маша и мечока: време за лудории", "Имало едно време принцеса" .
На 6-7 години продължете да развивате чувството за време
Децата много обичат играта „Познай кой говори“. Намерете записи на кукуригане на петел, на тиктакащ и звънящ будилник, на часовник с кукувичка, пуснете ги на малкото и попитайте колко, според него, е часът.
Още една полезна игра е "Какъв? Каква?“ Задайте въпрос: „На стената виси часовник – какъв е?“ Детето ще отговори „Стенен“, после: "От пясъка е направен часовник какъв?“...
Проверете дали вашето дете разбира смисъла на крилатите фрази: „Не отлагай за утре това, което можеш да направиш днес“, „Времето е злато“, „Време не можеш да си купиш с пари“...
Еми Спасова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари